-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:12391 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

مسأله مداحي درعزاداريها ومراسمات گوناگون ازبحث شرعي ياغير شرعي بودن مداحيهاي مداحان (ممكن است بعضي جاها از خود چيزهايي درآورند)



(تحرير الوسيله ، حضرت امام خميني ، جلد 1 ، ص 415 )

مسأله 1 ـ كسي كه واجبي از نماز وروزه به گردن دارد ، واجب است وصيت كند كه اجير براي آوردن اين واجب گرفته شود ، مگر آن كه وليي داشته باشد كه قضاي اعمال وي بر او واجب باشد ومطمئن باشد كه او (خودش ) انجام مي دهد ، ودر صورت وصيت به آن ، بر وصي واجب است ( اجرت) اين واجبات را از ثلث مال ودر صورت اجازه دادن ورثه ميت ، از اصل مال پرداخت نمايد ، واين بر خلاف حج وواجبات مالي ، مانند زكات وخمس ومظالم وكفاره ها ومانند اينها است ، زيرا بايد اينها از اصل مال پرداخت شوند ، چه وصيت كرده باشد يا نكرده باشد مگر آن كه وصيت كرده باشد كه از ثلث مال پرداخت شود كه بايد از ثلث بپردازند ، و ( در اين صورت ) چنانچه ثلث براي آنها كافي نبود ، بايد زيادي را از اصل مال بپردازند ، واگر وصيت كند كه براي او نماز وروزه قضا نمايند واز او مالي باقي نماند بر وصي واجب نيست كه خودش آنها را قضا نمايد ويا از مال خود ، اجير بگيرد ، وبراي فرزند ميت - از جنس مرد باشد يا زن - احتياط آن است در صورتي كه ميت وصيت آن را به او كرده باشد وموجب حرج براي فرزند نباشد ، كه خودش قضا نمايد ويا از مال خودش اجير بگيرد ، اگر چه وصيتي به آن نكرده باشد ، كما اينكه گذشت .

( توضيح المسائل مراجع ، جلد 1 ، ص 859 )

مسأله 1533ـ بعد از مرگ انسان ، مي شود براي نماز وعبادتهاي ديگر او كه در زندگي بجا نياورده ، ديگري را اجير كنند يعني به او مزددهند كه آنها را بجا آورد . واگر كسي بدون مزد هم آنها را انجام دهد صحيح است .1 ( امام خميني )

***********

1-بهجت : صحيح ومجزي است ودر اين صورت ، بر وصي يا ولي ، اجير گرفتن لازم نيست .

مكارم : مسأله ـ اجير گرفتن براي قضاي نماز وعبادتهاي ديگر از طرف اموات خالي از اشكال نيست ، مگر در حج ، واگر كسي بخواهد در عبادتهاي ديگر اجير بگيريد ، قصد رجاءكند . اما بجا آوردن نماز وروزه قضا وهمچنين نماز ورزه مستحبي به قصد قربت وبدون گرفتن اجرت اشكالي ندارد .

زنجاني : مسأله ـ بعد از مرگ انسان مي شود نماز وعبادتهاي ديگري را كه او در زندگي به جا نياورده ، شخص ديگري به جا آورد كه به او نايب مي گويند وعمل او را نيابت مي نامند . ودر حال حيات انسان تنها در حج وزيارت ، نيابت مشروع است به تفصيلي كه در جاي خود ذكر شده است . و همچنان كه نيابتتبرعي وبدون مزد صحيح است ، نيابت با اجاره يا جعاله يا شرط ضمن عقد ومانند اينها نيز صحيح مي باشد .

مسأله 534 ـ انسان مي تواند براي بعضي از كارهاي مستحبيمثل(1) زيارت قبر پيغمبر وامامان ( ، از طرف زندگان اجير شود(2) ونيز مي تواند كار مستحبي را انجام دهد وثواب آن را براي مردگان يا زندگان هديه نمايد .اين مسآله، دررساله ايت الله بهجت نيست

1-تبريزي ،سيستاني : مثل حج وعمره و...

2- مكارم : ولي احتياط واجب آن است كه پول را براي مقدمات كار بگيرد ...

***********



مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.